Kevin Smith - Filmografie (1.část)
Svým debutem Mladí muži za pultem, černobílým snímkem natočeným za směšných 28 000 dolarů se Smith směle zařadil po bok Jima Jarmusche, Richarda Linklatera a dalších amerických nezávislých filmařů, jimž ostatně děkuje v závěrečných titulcích za prošlapání cesty. Černobílý, nedějový film se prakticky celý odehrává za pultem samoobsluhy, v níž sám Smith v době natáčení pracoval. Přestože zrnitý obraz či časté prostřihy na detail, stejně jako epizodičnost, odkazují k nezávislým kolegům, nejde tu z formálního hlediska ani tak o promyšlenou práci s dědictvím francouzské nové vlny jako v případě Jarmuschových raných snímků, jako spíše o důsledek nízkého rozpočtu a režijního diletantství. Oč méně schopným režisérem je, o to kvalitněji jsou Smithovy filmy napsané. Mladí muži stojí na dialozích dvou neambiciózních prodavačů a na konfrontaci jejich přístupů k životu, jen zdánlivě podobných. Zároveň jde z žánrového hlediska o romantickou komedii, byť v zastřenější podobě než u dalších režisérových děl. Snímek slavil obrovský úspěch v Sundance i v Cannes a vzhledem k omezenému počtu kopií a malým nákladům i v pokladnách kin.
Následoval posun k barvě, dějovosti, větší propracovanosti a intenzivnější romantické lince. Flákači, přestože se po čase stali kultem a jedná se bezesporu o jeden z vrcholů Smithovy tvorby, ovšem ve své době propadli. Zato třetí snímek Hledám Amy se opět těšil přízni u kritiků i diváků. Oba dva filmy se přímo věnují komiksu, každý naprosto odlišným způsobem. Zatímco ve Flákačích se jeden z dvojice hlavních hrdinů až obsesivně noří do debat o superhrdinech, obzvláště do bizarních teorií o jejich pohlavním životě, Hledám Amy má za hrdiny přímo komiksové tvůrce a tematizuje mimo jiné komiks jako regulérní formu uměleckého vyjádření. Amy je navíc mnohem méně komedií než romancí, byť vtipných a patřičně smithovsky vulgárních replik je tu též dostatek. Ve Flákačích pak nejen, že se vyskytuje komiksová legenda Stan Lee, tvůrce Spidermana a že Mlčenlivý Bob je v několika scénách převlečen za Batmana, ale mnohdy se tu hrdinové chovají a hovoří s komiksovou nadsázkou a pohybují se tak – vzhledem k odlišnému kontextu - až na hranici karikatury.
View Askiewniverzum: Pod taktovkou Jaye a Mlčenlivého Boba
Jak už bylo řečeno, snímky Kevina Smithe utvářejí jednolitý vesmír, dle jeho produkční společnosti View Askiew Productions nazývaný View Askiewniverzum. Kromě toho, že se oblíbení Smithovi herci – Jason Lee, Ben Affleck či Brian O’Halloran - pravidelně objevují alespoň v drobných cameo rolích, nikdy nesmí chybět dvojice svérázných dealerů Jay (Jason Mewes) a Mlčenlivý Bob (hraný samotným režisérem). Smith z těchto komických antihrdinů navíc utvořil i skutečné komiksové postavy, neboť je sám nejen fanouškem, ale i komiksovým scenáristou, který zabrousil též k mainstreamovým sériím jako Daredevil, Spiderman, či Batman.
Smith i dle vlastních slov není bůhví jakým režisérem, jestli je však v něčem silný, pak je to práce s hudbou a herci. Je otázkou, nakolik tomu pomáhá úzké přátelství s mnohými z nich, ale schopnost dostávat pravidelně dokonce i z Bena Afflecka dobrý výkon není žádná maličkost.
Hlavní Smithovou devízou je však udržování napětí mezi romantickými a pragmatickými, více či méně cynickými charaktery, mezi čistou romantickou komedií a artovým filmem a obtížně dešifrovatelná pozice debat o popkultuře oscilující mezi sofistikovaností, vulgárností a kultotvornými hláškami. Například mladíci za pultem, Randal a Dante, jsou oba povaleči bez ambic, od začátku je však sympatičtější romantik a v zásadě dobrák Dante oproti cynickému, lidi nesnášejícímu Randalovi. Postupně však vysvítá, že Randallův přístup k životu je v jistém ohledu mnohem konzistentnější, a byť to asi nepovede k přesunu sympatií, ke zneklidnění diváka to přispěje určitě. Něco podobného je vidět i v nedávném pokračování Clerks 2: Muži za pultem, kde jsou hrdinové o dekádu starší a kde se stejně jako v jedničce Dante zmítá ve vztahu ke dvěma ženám. Pokračování je, hlavně ve své druhé polovině takřka čistou romancí, v níž se tančí na hudbu od Jackson Five, přitom tu chlápek souloží s oslem (kteráž perverze je nicméně v posledku ukázána jako láskyplný akt mezidruhové erotiky) a mimo další nás Jay obohatí o svůj sen stát se kosmonautem, objevit novou galaxii... a ojet ji.
Ve světě Kevina Smithe není v posledku nic v rozporu s hledáním a nalezením romantického vztahu. Ani sodomie či natáčení porna (Zack a Miri točí porno).